Vegetar vårruller uten frityr

Jeg bruker:

  • Vårrulldeig
  • 2 – 5 stk løk (2 store eller 5-6 små)
  • 2 tommelstore ingefær
  • 5-6 fedd hvitløk
  • 1 boks bønnespirer
  • 1 boks bambusskudd
  • 1 pk glassnuddler
  • ½ hodekål
  • 2 stk paprika
  • 5-8 gulerøtter
  • soyasaus
  • sesamolje
  • oystersaus
  • rapsolje

tumblr_inline_o528ghpmfm1qj7fgq_500

Dette er vårrulldeigen/filodeigen jeg pleier å bruke.

Jeg pleier å kutte hodekål, gulerøtter og løk i kjøkkenmaskin/fruit processor. Kutter opp paprika, bønnespirene og bambusskuddene. Hvitløk og ingefær fin hakkes og wokes. Wokes så løk og resten av grønnsakene. Det blir fullt i panna så jeg pleier å steke det i omganger og ha det over i en bolle.

Så tilsetter jeg soyasaus ca 5 ss, ca 2 ss sesamolje og ca 3 ss oysterolje.

 

tumblr_inline_o528hwJrWL1qj7fgq_500.jpg

Så ruller jeg dette inn i deig:

tumblr_inline_o528itpiw61qj7fgq_500

Husk: å pensler den siste trekanten med vann! Fordi da limer det hele vårrullen sammen.

tumblr_inline_o528k6qxxx1qj7fgq_500

Vårrullene og deigen må holdes under et kledde for ikke å tørke inn mens jeg holder på å lage de.

img_4220

Til slutt sette jeg de på et stekebrett, pensler de med en oljeblanding (2/3 rapsolje og 1/3 sesamolje) og steker de på ca 220 grader i ovnen i ca 20 minutter.

Jeg lager alltid nok til å få et par middagen (kanskje tilogmed en lunsj) i fryseren også!

Leave a Reply

